Co jeść by usprawnić działanie mózgu?


Kwiecień 29th, 2013 utworzone przez: Aneta

Właściwie pytanie powinno brzmieć, co należy jeść by praca mózgu była lepsza, choć wszyscy doskonale wiemy, że to wszystko jest piękne w teorii, praktyka zaś wygląda zupełnie inaczej. Gdy pracujemy czy się uczymy nasz mózg potrzebuje odpowiedniej ilości i jakości materiału, by odpowiednio działać.

Sytuacja wygląda ciekawie zwłaszcza w odniesieniu do młodzieży uczącej się i studiującej, która dwa razy w ciągu roku staje przed problemem sesji i nierzadko całonocnego zakuwania. Aby uniknąć takich całonocnych sesji i ogromnego w ich następstwie stresu, należy wiedzieć co powinniśmy jeść, by nasz mózg działał prawidłowo a nawet jeszcze lepiej.

Jak wszystkim dobrze wiadomo, najbardziej potrzebnym składnikiem dla prawidłowej pracy mózgu jest glukoza, która stopniowo uwalniana i dostarczana do mózgu zapewnia jego optymalne ukrwienie i prawidłowe funkcjonowanie. Głównym źródłem tak dobroczynnej glukozy powinno być pieczywo pełnoziarniste czyli nieśmiertelny chleb razowy, oraz brązowy ryż. Ten drugi może nie jest tak smaczny jak ten zwykły biały, ale za to jest ZDROWY.

Drugim źródłem dobrej energii dla mózgu są oczywiście ryby, ale, co warto wiedzieć, też nie wszystkie. Wszelkie tłuste ryby morskie, takie jak śledzie, makrele, łosoś czy sardynki możemy powitać z otwartymi ramionami i na pewno się z tego ucieszą, ale przyrządzając je unikajmy ich wędzenia, ponieważ takie wędzone i to z dużą ilością sodu nie są dla naszego mózgu najlepsze. Jak to mówi Kowalski z Pingwinów z Madagaskaru: ryby to pokarm dla mózgu! Kowalskiego warto posłuchać… ;)

Kolejnym źródłem dobrej energii dla poprawnej pracy mózgu są oczywiście warzywa i owoce, które należy jeść w ilościach dowolnych, nawet kilka razy dziennie. Warzywa, zwłaszcza te zielone i strączkowe, nie tylko wspomagają proces myślowy w mózgu, ale działają także łagodząco na stres i ułatwiają koncentrację. Zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych, ale tego chyba nie trzeba nikomu powtarzać. Na jakie owoce powinniśmy zwracać głównie uwagę? Przede wszystkim na tzw. jagodowce, czyli truskawki, maliny, czy żurawiny.

Mówi się, że czekolada także poprawia pracę mózgu dzięki sporej zawartości magnezu. Tak, ale też i nie. Czekolada, owszem, jest sporym zastrzykiem energii, ale pod warunkiem że jest to gorzka czekolada a jej ilość ograniczona jest do jednej kostki. Jeśli pochłaniamy całą tabliczkę czekolady dziennie w najmniejszym stopniu nie jest to dla nas dobre, a dodatkowo narażamy się na spore dolegliwości trawienne…

Nieprawdą jest także teoria, że kawa działa pozytywnie na mózg. Owszem, pobudza ośrodkowy układ nerwowy, dodając nieco wigoru, ale należy podkreślić, iż jest to tylko NIECO, a dodatkowo kawa niestety wypłukuje nam z organizmu magnez i wapń czego nie chcemy. O dziwo, co sama na sobie także doświadczyłam, podobnie działa herbata, kakao oraz wszelkie napoje energetyzujące. Pite w nadmiernej ilości powodują dekoncentrację, problemy ze skupieniem, czy zaburzenia snu. Herbata dodatkowo sprawia, że ciemnieje szkliwo na zębach. Nie polecam. Coca cola zaś zmiękcza szkliwo co także nie jest miłe. Co lepiej pić? Alkohol odpada :) za to mile widziane są wszelkie soki owocowe oraz woda mineralna.

Jak widać, zbilansowana dieta najlepsza dla prawidłowego funkcjonowania mózgu nie musi być jakaś szczególnie wyszukana. Wszelkie produkty, owoce, warzywa czy ryby są dostępne w każdym sklepie, trzeba tylko zebrać w sobie siły i chęci by po nie sięgnąć. Oczywistym jest, że mając do wyboru słodkiego batonika a ogórka sięgniemy raczej po batonik, ale jeśli chcemy na przyszłość uniknąć stresu przedegzaminacyjnego lub zabłysnąć przed szefem, warto się zastanowić chwilę dłużej nad ogórkiem… ;)

warzywa

Warzywa
(zdj. z www.viewallpaper.com)

Tagi: ,
W kategorii: Zdrowie a żywność
Komentarze: Dodaj swoją opinię »

Dodaj komentarz

CommentLuv badge


Copyright © 2012 Kuchenne Nierewolucje