Fakty i mity o odchudzaniu


Czerwiec 29th, 2013 utworzone przez: Aneta

Nie ma chyba na tym świecie człowieka, który by chociaż raz w życiu nie pomyślał o odchudzaniu. Co ciekawe, to kobiety częściej myślą o odchudzaniu niż mężczyźni, ponieważ to one zazwyczaj bardziej dbają o swój wygląd. Facetowi jest ogólnie chyba wszystko jedno, jak wygląda… 😉

Istnieje mnóstwo porad dotyczących diet. Jedne są proste i łatwe, nad innymi trzeba nieco dłużej posiedzieć i wymagają większego poświęcenia, ale trzeba wiedzieć, że nie we wszystkie porady powinniśmy wierzyć. Niekiedy jedne wykluczają drugie co może być nieco niebezpieczne dla naszego zdrowia. Współczesne badania naukowe również nie dostarczają pełnej i do końca prawdziwej wiedzy, choć na pewno są bardziej adekwatne niż porady sąsiadki z piętra wyżej… Istnieją jednak pewne zasady, które w oparciu o najnowsze badania, rzucają nieco światła prawdy na powszechnie istniejące porady żywieniowe, gdy chcemy się odchudzić.

Oto fakty i mity o odchudzaniu:

 Gdy wprowadzimy drobną zmianę w sposobie odżywiania lub w ćwiczeniach fizycznych zapewni to nam długoterminową zmianę masy ciała.

Nieprawda. Jest to mit, który wyrósł na starych przekonaniach, że wystarczy tylko zredukować ilość przyjmowanych kalorii na dłuży dystans a pożądany spadek masy ciała utrzyma się. Problem polega jednak na tym, że wraz ze spadkiem masy zmniejsza się także zapotrzebowanie na energię w organizmie. Zatem, jeśli chcemy przez dłuższy czas cieszyć się szczupłą sylwetką, trzeba zwiększać ilość zredukowanych kalorii oraz zwiększyć aktywność fizyczną, która jest jednym z czynników wspomagających odchudzanie. Pamiętajmy także o jeszcze jednej rzeczy: gdy rozpoczynamy przygodę z odchudzaniem, największy spadek wagi jest zawsze na początku!!

Gdy dodamy do posiłków owoce lub warzywa, stracimy na wadze.

To także nieprawda, bo niby dlaczego miałoby tak być? Przecież owoce i warzywa to także kalorie! Jedząc je TAKŻE przybieramy na wadze. Jeśli nasza dieta odchudzająca składać się będzie z dużej ilości owoców i warzyw, wówczas powinniśmy zmniejszyć kaloryczność innych produktów, które będziemy spożywać, chcąc się odchudzić. Abstrahując od całej reszty, owoce i warzywa są jak najbardziej pożądane!

Współżycie seksualne może zastąpić ćwiczenia fizyczne.

Nie. Wprawdzie współżycie seksualne przedstawia się o wiele przyjemniej niż żmudne ćwiczenia na siłowni czy też bieganie, ale niestety nie może stanowić zamiennika aktywności fizycznej, jeśli chcemy schudnąć. Biorąc pod uwagę wszystkie fakty naukowe dotyczące ilości czasu poświęcanego na współżycie u mężczyzny (dodając do tego fakt pozycji leżącej), ilość spalanych kalorii jest tutaj niewielka. Tak więc rowerek lub kije i do roboty!!!

Spożywanie śniadania zapobiega powstawaniu otyłości.

Również nieprawda. Jak dotąd, nie ma żadnych badań naukowych, które by potwierdziły tą teorię. Co więcej, zjedzenie nawet obfitego śniadania powoduje uregulowane wydzielanie insuliny od samego rana i przez cały dzień  i nie jesteśmy przez to narażeni na napady tzw. wilczego głodu w ciągu dnia, który jak wiadomo, raczej nie wspomaga procesu odchudzania.

Jedzenie konkretnie zbilansowanych posiłków lub ich zamienników jest o wiele lepsze niż ogólne dietetyczne porady.

Tu wreszcie prawda. Wiadomo, że o wiele łatwiej jest poradzić komuś jak powinien jeść i co, jeśli chce schudnąć, ale jeśli się na tym zbytnio nie znamy, można komuś nawet wyrządzić krzywdę. Nieznajomość tematu i nieumiejętność przeliczania potraw na kalorie może nas wiele kosztować, a efektów nie osiągniemy. Mimo porad dawanych przez profesjonalnych dietetyków. Dlatego o wiele lepszym rozwiązaniem jest dostarczanie odchudzającemu się od razu gotowy jadłospis lub potrawy, które posiadają odpowiednie proporcje kalorii.

Gdy odchudzaniu poddajemy dziecko, zaangażowanie domowników i najbliższego środowiska w proces odchudzania jest niezwykle pomocne.

To także prawda. Jest wiele programów dietetycznych, wprowadzanych przez szkoły i środowiska pedagogiczne, które wprawdzie spełniają swoje zadania, ale prawdą jest to, że bez wsparcia i zaangażowania rodziców i rodziny, dziecku będzie trudno przejść przez odchudzanie. Niezwykle ważne, a może nawet ważniejsze od programów , powinny być odpowiednio wypracowane i podtrzymywane w domu zdrowe nawyki żywieniowe, które rodzice starają się wpajać dziecku. Gdy tego nie ma, akcja edukacyjno- odchudzająca na niewiele się zda.

warzywa

Warzywa
(zdj. z www.audion.com)

 

A jak to jest u Was? Odchudzacie się? Jeśli macie jakieś swoje własne, niezawodne sposoby, piszcie! 🙂

Tagi: ,
W kategorii: Zdrowie a żywność
Komentarze: Dodaj swoją opinię »

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge



Copyright © 2012 Kuchenne Nierewolucje