Warzywa, które lepiej gotować niż jeść na surowo


Październik 27th, 2016 utworzone przez: Aneta

Przeglądając ostatnio internety w poszukiwaniu ciekawostek na temat zdrowego odżywiania, trafiłam na artykuł o warzywach, które lepiej ugotować niż jeść na surowo. Zazwyczaj wszyscy przekonują nas, że gotowanie zmniejsza ilość dobroczynnych składników odżywczych, a to co surowe jest najzdrowsze. A tu jednak nie do końca…

Wg autorów artykułu, istnieje kilka warzyw, które lepiej nam „wejdą” po ugotowaniu, a to dzięki temu, że zmiękczone komórki dają z siebie więcej.

Jakie są więc te warzywa, które lepiej gotować niż jeść na surowo?

1. Pomidor. Tu przyznaję, że coś w tym jest, bo już nie raz słyszałam, że pomidory w formie ketchupu lepiej nam się wchłaniają niż surowe warzywa. Gotowany lub sparzony pomidor zawiera więcej cennych składników dobrze wpływających na nasze zdrowie, ponieważ surowe warzywo ma grubsze ścianki komórki co znacznie utrudnia przyswajanie jego bogactwa. Tak więc osoby, które jedzą sporo sosów pomidorowych, ketchupu czy koncentratu pomidorowego, lepiej na tym wychodzą.

pomidory-w-wiklinowym-koszyku

Pomidory w wiklinowym koszyku (fot. tomatodirt.com)

 

2. Szpinak. Siedem liter, które na każdego działają odstraszająco. A niesłusznie. Sekret smacznego szpinaku tkwi zaś w odpowiednim przygotowaniu i przyprawieniu. Ja sama nie lubiłam szpinaku do chwili, gdy zjadłam naleśniki z tym nadzieniem u ciotki mojego męża. Niebo w gębie, jak to mówią! Rewelacyjny, super doprawiony i ugotowany szpinak może zdziałać cuda. A warto go jeść, bo jest kopaliną cennych składników: wapnia, żelaza, magnezu, kwasu foliowego i witamin z grupy B.

szpinak-w-miseczce

Szpinak w miseczce (fot. foodnetwork.com)

 

3. Szparagi. To warzywo, nie przez każdego doceniane, zawiera sporo witaminy A. Niestety, jego grube ścianki komórkowe sprawiają, że trudno jest w całości przyswoić sobie ich drogocenne wartości. Dlatego warto szparagi ugotować.

szparagi-na-talerzu

Szparagi na talerzu (fot. seductionmeals.com)

 

4. Marchewka. Nasza stara dobra znajoma. Na temat marchewki akurat zdania są od zawsze podzielone. Uczeni spierają się czy zdrowsze jest surowe warzywo czy jednak lepiej je jeść ugotowane. Pamiętacie grypę AH1N1? Wszyscy zapewniali, że jedzenie surowej marchwi wzmocni organizm i uchroni przed tą groźną chorobą. Dziś jednak dominują głosy, że jedząc ugotowaną marchewkę lepiej wchłaniamy beta karoten niż jakby warzywo było surowe. No i bądź tu człowieku mądry… 😉

pocieta-marchewka-w-misce

Pocięta marchewka w misce (fot. inspiredtaste.com)

 

5. Dynia. Tu akurat nie będę się z nikim spierać, bo prawdę powiedziawszy, jeszcze nigdy nie miałam okazji spróbować dyni. Pestki, owszem jadam. Ale dynię samą z siebie nie. Dostałam ostatnio przepis na zupę- krem z dyni, więc postaram się ją przygotować i podzielić się z Wami wrażeniami. Dynia, podobno tak samo jak inne warzywa z grupy kapustnych, lepiej jeść ugotowaną. Zupa czy dynia pieczona lepiej nam posłuży niż surowe warzywo, ponieważ po ugotowaniu wzrasta ilość beta karotenu oraz witamin A i K, które to warzywo zawiera.

zupa-z-dyni-w-dyni

Zupa z dyni w dyni (fot. eventbrite.com)

 

Tagi:
W kategorii: Zdrowie a żywność
Komentarze: Dodaj swoją opinię »

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge



Copyright © 2012 Kuchenne Nierewolucje